Waar kan ik terecht met mijn vragen na een voorval met agressie of geweld of overval?
Er kan gratis gebruik worden gemaakt van HBD Slachtofferhulp Detailhandel. Via het gratis nummer 0800-0801 (24 uur per dag bereikbaar) is professionele hulp binnen twee uur ter plaatse.
Bij geweld, overval, ongeval of sterfgeval in de winkel sta je niet alleen.
Voor de gehele detailhandel bestaat een gratis opvangregeling bij ernstige gebeurtenissen. Het is voor slachtoffers en betrokkenen heel belangrijk om over hun ervaringen te praten. De hulpverlener van Slachtofferhulp Detailhandel biedt niet alleen een luisterend oor, hij geeft ook praktische adviezen over de verwerking van de gebeurtenis.
Hoe te handelen na geweld, overval, ongeval of sterfgeval in de winkel:
1. Bel eerst 112 voor politie, brandweer of ambulance
2. Bel daarna Slachtofferhulp Detailhandel 0800-0801 voor gratis eerste opvang

Hoe bespreek ik een voorval van agressie of geweld of overval?
Het is in de meeste gevallen verstandig het onderwerp bespreekbaar te maken. Luister in eerste instantie vooral naar de betrokken medewerkers en ga vooral niet in op zaken die anders hadden gekund (of gemoeten). Indien nodig kan Slachtofferhulp Detailhandel ook groepsgesprekken houden. Deze dienst is gratis voor ondernemers en medewerkers in de detailhandel.
Bij minder ernstige gevallen helpt het al erg om tijdens het reguliere werkoverleg open met elkaar over de ervaringen te spreken en te bedenken welke maatregelen genomen kunnen worden om herhaling te voorkomen.

Binnen 2 uur hulp
Binnen 2 uur is een professionele hulpverlener ter plaatse. Deze zorgt voor de eerste opvang en het oplossen van een aantal praktische problemen. Indien nodig komt hij of zij ook de volgende werkdag.
Iedereen kan bellen!
 
Afbeelding: Telefoonnummer Slachtofferhulp
 
 
Aarzel niet om te bellen en doe dit zo snel mogelijk. De hulp werkt het best wanneer deze zo snel mogelijk wordt gestart. Het risico van langdurige problemen wordt hiermee veel kleiner.

Instructiekaart en telefoonstikkers
Op deze kaart staan de instructies kort samengevat. De kaart kan worden opgehangen in de personeelsruimte. De kaart kan besteld worden of gedownloade.Geadviseerd wordt de stickers met het telefoonnummer op goed zichtbare plekken te plakken (bijvoorbeeld op de telefoon, agenda, prikbord etc.).
Bron van de maatregel is de site; http://www.hbd.nl/pages/870/Bestrijding-van-winkelcriminaliteit/Agressie-en-geweld/Slachtofferhulp-Detailhandel.html