Hoe ga je om met agressieve klanten?
Als de agressie niet tegen u persoonlijk is gericht (een klacht tegen het bedrijf) blijf dan zo veel mogelijk rustig, toon begrip voor het probleem van de klant en biedt een aantal mogelijke oplossingen.
Als de agressie wel tegen u persoonlijk is gericht gebruikt u de STOP-regel:
Stoom afblazen. Laat de klant even uitrazen.
Tot de orde roepen. Roep de klant tot orde.
Opnieuw beginnen. Begin het gesprek opnieuw.
Passen bij herhaling. Stop het gesprek.
De klant kan verzocht worden de winkel te verlaten. Bij drie keer weigeren, is er sprake van huisvredebreuk en kan de politie gebeld worden.
 
Wat moet je doen als iemand geweld gebruikt?
De eigen veiligheid staat altijd voorop. Als het lukt kan (samen met een collega) de klant in bedwang houden en de politie gebeld worden. De klant vervolgens altijd een winkelverbod krijgen voor de winkel. Wanneer deze persoon binnen een jaar toch weer probeert de winkel binnen te komen is er sprake van huisvredebreuk en kan direct de politie gebeld worden.
Het formulier individuele winkelontzegging kan gedonwload worden via www.hbd.nl/pages/2327/Winkelontzegging-at-standaard.html#slidercontent390_2.

Mag ik zelf geweld gebruiken?
Je mag jezelf altijd verdedigen, maar dit moet wel in verhouding zijn tot de agressie van de ander. Dus iemand een mes uit handen slaan mag, iemand die een duw geeft met een knuppel de winkel uit slaan mag niet. Je mag ook iemand (zonder hem of haar te verwonden) vasthouden in afwachting van de politie. Bedenk wel dat de eigen veiligheid voorop staat.

Hoe doe ik aangifte van agressie en geweld?
Als de persoon is aangehouden, belt 112 en doe aangifte bij de agent wanneer deze is gearriveerd. Als de dader is vertrokken moet aangifte worden gedaan op het politiebureau.
Bron van de maatregel is de site www.hbd.nl/pages/46/Bestrijding-van-winkelcriminaliteit/Agressie-en-geweld.html#slidercontent3.