Wat kan ik doen om winkeldiefstal zoveel mogelijk te voorkomen?
Met een juiste houding naar klanten toe kan al veel narigheid voorkomen worden. Begroet elke klant die binnenkomt, zodat deze weet dat hij is opgemerkt en niet anoniem meer is. Spreek een klant aan op afwijkend of opvallend gedrag.
Een positieve aanwezigheid van winkelpersoneel schrikt kwaadwillende klanten af en trekt tegelijkertijd klanten aan die u wel graag wilt ontvangen!
Tips:
• Begroet de klanten.
• Zorg voor voldoende personeel op de juiste plek.
• Maak bewust oogcontact zodat de klant weet dat hij is opgemerkt en niet anoniem meer is.
• Stap regelmatig op iemand af.
• Stel open vragen als ‘Waarmee kan ik u helpen?’. Het bekende ‘Kan ik u helpen?’ wordt vaak afgedaan met een kortaf ‘nee’.
• Wijs een klant die zich afwijkend gedraagt op de huisregels.
• Behandel iemand die volgens u iets achterover drukt toch als klant. Zeg bijvoorbeeld ‘Kan ik dat alvast van u aanpakken?’ of ‘Ik zie dat u een winkelmandje bent vergeten, ik geef u er een’. In de meeste gevallen zal de winkeldief zich dan bedenken en ontstaat er geen agressie.
• Geef persoonlijke aandacht bij het afrekenen.

Hoe herken ik een winkeldief?
Winkeldieven gedragen zich anders dan gewone klanten. Dieven letten bijvoorbeeld meer op de omgeving dan op de producten, staan vaak te dicht bij de schappen of willen niet geholpen worden. Let op: de echte professionals vertonen dit gedrag natuurlijk niet.

Mag ik camera's ophangen om winkeldiefstal te signaleren?
Er mag gebruik gemaakt worden van camera’s, maar dan moet dit wel kenbaar gemaakt worden. Dat kan bijvoorbeeld door de camera’s te noemen in de huisregels of door de camerasticker van het HBD op de winkeldeur te plakken.
Bestel de sticker 'Wij filmen voor uw en onze veiligheid' via de link http://www.hbd.nl/Sticker-wij-filmen.html.

Bron van de maatregel is www.hbd.nl/pages/49/Bestrijding-van-winkelcriminaliteit/Winkeldiefstal.html.